Saturday, May 1, 2010

Dilema Melayu Islam: Kurang Fikir atau Zikir ~ Pahroi Mohd Juoi

Bacaan dari 23 hingga 30 April

Alhamdulillah. Percubaan kali kedua untuk menamatkan buku politik Melayu Islam ini. Satu penilaian yang adil dan saksama. berkenaan tingkah laku politik orang Melayu yang amat pelik. Juga bertukar jadi jelik.

kadang-kala kita jadi sedih dan keliru oleh pemimpin-pemimpin yang melayan rakyat seperti penduduk zaman batu. Mereka seolah-olah memaksa kita menerima bulat-bulat tanpa membenarkan kita menilai sesuatu itu dengan adil. Mahu dipersalahkan siapa keadaan begitu?

saya masih teringat ulasan dalam sebuah majalah sejurus selepas pasca pilihanraya Mac 2008. Bbangsa atau rakyat negara lain yang berani menukar kerajaan dipandang berani dan matang namun bila ramai yang bersuara untuk menukar kerajaan sedia ada dilabelkan macam-macam... ahh bangsaku.

Saya jarang bercerita tentang politik walaupun saya sedar politik itu tak pernah dan tak boleh dipisahkan dengan kehidupan. Biarlah tetek benget politik itu saya simpan kejap di hati. Tetapi sungguh saya sangat berduka dengan keadaan politik yang ada. sekadar pandangan dari golongan marhaen yang menginginkan politik yang telus dan tulus.

No comments: