Wednesday, February 17, 2010

Reading Room


Cuti panjang ni, saya banyak buat senaman mata depan kotak kecik. Namun, agak terkesan dengan filem "Reading Room" yang ditayangkan pagi Selasa dalam saluran Hallmark. Filem yang mungkin boleh memberi sedikit inspirasi kepada ulat-ulat buku.

Filem ini mengisahkan Willaim Champbell seorang duda yang baru kematian isterinya Helen. Antara wasiat terakhir Helen adalah membuka sebuah bilik bacaan di Oakdale, sebuah kawasan Hispanik.

Pelbagai cara dilakukan untuk menarik khalayak ke bilik bacaan tersebut. Antaranya menawarkan air tin percuma serta permainan komputer yang terkini. Beliau turut menawarkan peluang pekerjaan kepada pengunjung yang sentiasa mengunjungi bilik bacaan itu walaupun sekadar membaca majalah hiburan.

Setiap perkara yang baik, ada halangan dan rintangannya. Bilik bacaan diceroboh, pernah mendapat ugutan dari pihak berkepentingan malah bilik bacaan turut dibakar. Namun, itu tidak mematahkan semangatnya. Beliau berjaya membangunkan kembali bilik bacaan tersebut malah kali ini dengan lebih baik.

Buku bukan sahaja menambah ilmu, meningkatkan taraf hidup tetapi buku juga menambahkan kasih-sayang dalam kehidupan.

Saya sungguh teruja melihat koleksi buku milik mereka. Saya ingin memiliki perpustakaan peribadi yang menawarkan pelbagai buku. Mungkin satu bilik akan saya jadikan perpustakaan peribadi di rumah impian nanti. Insyaallah.

No comments: