Monday, October 25, 2010

Busana Muslimah: Bukan sekadar indah di mata...

Pandangan terhadap isu IIF, Monte Carlo 2010

Busana Muslimah yang direka sepatutnya perlu mematuhi syariat yang telah ditetapkan dalam al-Quran dan al-Sunnah. Mungkin kita alpa, atau terlupa akan pesanan Rauslullah s.a.w buat kita muslimah akhir zaman. Antaranya pesanan itu bermaksud,

“Akan muncul di akhir umatku, wanita-wanita yang bepakaian namun pada hakikatnya bertelanjang. Di atas kepala mereka terdapat sesuatu (mirip) bonggol unta. Mereka tidak akan masuk syurga, dan tidak juga akan mencium aroma syurga. Padahal bau syurga itu dapat di cium dari jarak sekian dan sekian.” (Direkod oleh Muslim)

Begitu juga Arahan Allah dalam ayat 59 surah Al-Ahzab yang bermaksud, “ Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak wanitamu dan isteri-isteri orang Mukmin, Hendaklah mereka melabuhkan tudungnya ke seluruh badan mereka, yang demikian itu, supaya mereka lebih mudah dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu.”

Secara ringkasnya, busana muslimah itu mestilah tidak jarang dan longgar. Maksudnya tidak menampakkan susuk tubuh si pemakainya. Juga apabila bertudung, syarat utamanya mestilah menutupi dada serta tidak menampakkan perhiasan lain. Tamsilannya bertudung dan bersanggul tinggi seumpama bonggol unta dalam pesanan Rasulullah sa.w.

Berbusana itu bukan sekadar selesa dan indah di mata. Namun apa yang pasti mematuhi syariat yang telah ditetapkan, bersopan dan mengekalkan jati diri muslimah timur serta dapat membezakan denagan wanita-wanita “non-muslim”.

Sebaliknya, scenario sekarang berbeza. Ada pihak-pihak yang berkepentingan dalam meraih keuntungan atas kealpaan umat. Segalanya berbau kebaratan atas nama trend. Insustri fesyen juga tidak terkecuali.

Sehubungan dengan itu, kami menggesa dan mencadangkan agar industri fesyen mempunyai kaunselor syariah yang bertauliah bagi memastikan busana muslimah bukan sekadar nama tetapi betul-betul memenuhi piawaian yang ditetapkan oleh al-Quran dan al-sunnah.

No comments: