Friday, December 10, 2010

Belajar untuk peperiksaan


Satu

saya telah lama berhenti belajar yntuk peperiksaan. Apa yang saya baca, sekadar untuk mengisi masa lapang di samping menambah ilmu. Mudaha-mudahan bacaan saya selama ini bermanfaat. Saya cuba mengimbau kembali bila kali terakhir saya mengambil peperiksaan. Dah lama rupanya. Hampir sedekad.

Saya menamatkan bacelor perakaunan di UPM tahun 1999. Kemudian, Oktober 2000 saya menyambung sarjana di UM. oleh kerana saya mengambil kerja kursus dan selepas itu menulis laporan penyelidikan maka saya berazam untuk habiskan kerja selama setahun. kalau tak silap Oktober 2001 adalah kali terakhir saya mengambil peperiksaan. kemudian saya hanya menulis laporan penyelidikan.


Dua

Awal tahun ni, saya gatal mulut dengan seorang kakak. Kononnya nak jadi agen unit trust. Akibatnya, saya terpaksa berdepan dengan CUTE yang tak cute langsung. Sangat stress bila baca nota dan menjawab contoh-contoh soalan. Sepatutnya saya marathon baca buku untuk mencukupkan cabaran seratus buku tahun ni namun sejak seminggu lalu, saya hanya memandang kertas putih yang bertulisan hitam ini.

Masa belajar dulu, subjek kewangan sering tidak mendapat tempat di hati. Kemudian, saya terpaksa menempuhnya lagi. Wah! sangat menyeksakan. Kadang-kala menyesalinya tapi alang-alang belajar mesti Lulus. Malu pada diri kalau tak lulus CUTE ini.

No comments: