Thursday, May 8, 2008

Catatan Pengalaman

Segalanya bermula untuk berkongsi ilmu fardhu ain kepada saudara baru terutamanya kaum ibu. Walaupun kami juga sebenarnya masih lagi belajar dan akan terus belajar. Bukankah menuntut ilmu itu wajib atas setiap muslim. Namun, kami perasan ada yang kurang fasih mengucap dua kalimah syahadah walaupun telah lama menganut islam. Kami mulakan kelas selama dua jam latih tubi membaca syahadah dan al-fatihah dalam kumpulan. Sesekali kami mengalunkan irama puji-pujian dendangan kumpulan Raihan. Ada beberapa kesukaran terutamanya dalam menyebut kalimah asyhadu, Allah dan rasul Allah.



Apabila mendapat papan putih, kami mulakan mengajar iqra’. Hati tersentuh sayu apabila mereka bertanya, “ bila nak ajar ABC? Kami pun nak pandai membaca macam orang lain.” Bayangkan, setelah 50 tahun merdeka, ada lagi insan-insan yang tidak kenal ABC. Alangkah! Alangkah! Sedihnya hati. Tak terluah dengan kata-kata. Kita berjaya membina bangunan pencakar langit, kita teruja apabila ada rakyat negara telah ke angkasa lepas. Kita berbangga apabila rakyat Malaysia mampu menawan puncak Gunung Everest, malah kita kagum apabila ada antara kita telah ke Kutub Utara dan Selatan. Bagaimana dengan mereka? Akan terus begitukah mereka? Terpinggir dalam arus kepesatan pembangunan negara. Apa yang dikesalkan, mereka bukan berada nun jauh di pedalaman, terpaksa menyeberang sungai untuk ke tempat mereka, meredah hutan belantara untuk sampai ke sana. Mereka hanya terletak di pinggir bandar. Hanya 20 minit berkereta dari Pekan Kayu Hijau.



Lalu kami bercadang mengilirkan jadual. Seminggu iqra’, seminggu lagi ABC menggunakan kaedah BACALAH ANAKKU. Bermulalah kelas a…i…u…ba..bi..bu…ca..ci..cu…Methodnya mudah. Baca berulang-ulang kali. Sesekali bergilir-gilir menyebutnya. Sungguh! Latihan lidah yang menghiburkan walaupun kerap kali tersasul.


Namun, cabaran juga tak kurang hebat. Mungkin inilah ujian, inilah dugaan. Bukan senang nak buat kebaikan. Tidak semudah menyebut ABC, alif ba taa, 123. Walau apa dan bagaimana rintangan yang datang, insyaallah, kelas tetap dijalankan. Bukankah ianya satu amanah? Bukankah Allah hanya bertanya apa yang telah kita usahakan? Allah tidak akan bertanya apa hasil dari apa yang kita usahakan. Banyak-banyaklah bersabar, bukankah sabar itu sebahagian daripada iman. Mungkin inilah tarbiyyah dari Allah untuk mendidik hati kita. Menanamkan sifat mahmudah dan membuang karat mazmumah. Mematangkan diri dalam menjalani kehidupan yang entah bila penghujungnya. Sungguh! Hidup ini tak seindah yang dibayangkan.


Semoga Allah beri kami kesihatan dan kekuatan untuk terus istiqamah dalam menjayakan program ini. Misi kami hanya satu, moga-moga mereka dapat menyebut kalimah syahadah dan membaca al-Fatihah dengan betul. Biarlah kalimah suci ini tersemat kukuh dalam hati-hati kita semua. Amin.

No comments: