Friday, January 16, 2009

Pilihan

Saya diberi dua pilihan. Pilihan pertama berada di pejabat yang berhawa dingin. Masih di kuala yang berlumpur. Bekerja secara rasminya dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Bekerja dari Isnin hingga Jumaat. Sesekali bekerja di luar. Pendek kata, segalanya selesa. Ketua sentiasa ada. Boleh memberi tunjuk ajar dan bimbingan.
Pilihan kedua berada di lapangan. Bekerja tujuh hari seminggu. Isnin hingga Ahad. Nun jauh di negeri serambi Mekah. Tetapi dekat dengan kampung halaman. Boleh berulang-alik setiap hari kalau berkemampuan. Kerja bermula selepas solat subuh dan akan berakhir menjelang solat Isya'. Ketua nun jauh di Kuala nan berlumpur. Segala keputusan ditentukan sendiri dengan bimbingannya. Sentiasa berhubungan dengan manusia lain.
Saya tidak tahu memilih sebenarnya. Di saat orang lain tiada pilihan, saya diberi dua pilihan. Kedua-duanya ada pro dan kontra. Tidak bersyukurkah saya? Namun, apa yang pasti. Saya senantiasa berdoa dan berharap. Walau di mana dan ke mana pun saya dicampak dan tercampak. Saya tetap diberi peluang meningkatkan diri. Peluang untuk berusrah dan pada masa yang sama turut menyumbang untuk masyarakat. Ya Allah! Kau permudahkan segala urusan kerja dan urusan-urusan lain.

No comments: