Friday, June 19, 2009

Jerubu di hati.

Pandangan kabur. Nampak mendung tetapi bila keluar rupanya panas membahang. Membakar muka dan anggota badan yang tak terlindung oleh pakaian. Rupanya jerubu sedang melanda ibu kota. Jerubu di luar. Jerubu juga di hati saya.


Segalanya menghimpit fikiran, emosi dan tumpuan. Kerja-kerja asasi yang saban hari minta dilunasi. Ditambah dengan warna-warni Darwa. Juga taraf kesihatan yang turun naik. Segalanya minta dilayan dengan adil dan saksama.


Saya hanya manusia biasa. Saban hari saya mendidik hati agar bersabar. Bersabar dalam meladeni penghuni Darwa yang memang bermasalah. Namun, darjah kesabaran semakin lama semakin menurun. Saya bertahan. Pujuk hati. Tangani mereka dengan hikmah.



Wahai adik-adik,



Kami tak minta dibalas. Tak mengharapkan penghargaan. Namun, Janganlah sampai kekurangan dan ketidaksempurnaan itu dijaja ke seluruh pelusuk alam. Memang kami akui, Darwa penuh dengan kekurangan dan ketidaksempurnaan. Darwa masih bertatih. Masih dalam segala kepayahan namun kami cuba bagi yang terbaik. Darwa takkan sama dengan rumah ayahbonda yang senantiasa mendamaikan hati dan menyejukkan jiwa. Begitu juga, pengurus atau para sukarelawan yang datang, tak dapat dibandingkan dengan pujukan dan layanan dari keluarga tercinta. Terimalah seadanya. Kalian pasti tahu, kenapa kalian di Darwa. Untuk apa kalian menghuni darwa. Semuanya kerana harapan keluarga yang mahukan kalian BERUBAH. Benar, PERUBAHAN itu bukan mudah tapi bukanlah sesuatu yang sukar dan mustahil untuk dilakukan.

No comments: