Friday, March 26, 2010

Jaja & Din ~ Noor Suraya

Bacaan yang ringan dan bersahaja. Saya tersenyum-senyum geli hati. Ini novel kedua tulisan Noor Suraya yang saya baca. Novel pertama Surat Ungu untuk Nuha. Saya masih ingat surat-surat rahsia Alang buat Nuha. Banyak berkisar tentang aurat seorang muslimah.


Dalam senyum-senyum dan geli hati itu saya terfikir beberapa perkara:
1. Seandainya saya Jaja, tegarkah saya meminang seorang lelaki yang baik untuk dijadikan suami pilihan. Kisah ini mengingatkan saya tentang Saidatina Khadijah Khuwailid yang meminang Rasulullah walaupun beliau ada pilihan lain yang lebih berharta. Beliau memilih Rasulullah kerana akhlak Rasulullah yang terpuji. Saya teringat satu hadith Rasullullah bahawa tanda-tanda kebaikan anak Adam apabila ia mendapat pasangan yang baik.


2. Dalam dunia semua orang mengejar kemewahan, kita diperingatkan dengan hidup seadanya. Bersederhana dalam semua aspek kehidupan.

3. Kepentingan menjaga solat.

4. Konsep jihad dan infaq fi sabilillah. Jihad dan infaq ini mengikut kemampuan kita. Kalau kita mampu emngangkat senjata, silakan. tetapi seandai kita tak mampu mungkin ada cara lain yang patut kita ikhtirkan.

5. Banyak membaca kisah Nabi, Rasul serta orang-orang soleh.

No comments: