Friday, February 11, 2011

Penjaga Waktu

Saya masih ingat hari itu, 30 Januari 2011. Kami solat zuhur berjemaah setelah berusrah bersama di rumah Kak Ina. Antaranya perbincangan berkenaan suraf Saff. Di dalamnya, terdapat tuntutan untuk kita besama-sama dalam satu barisan yang kukuh. Juga amaran buat kita, jangan hanya tahu cakap, tapi buat seperti apa yang dikatakan. Juga kewajiban untuk kita berjihad harta dan diri. Sedikit perkongsian rahsia hati dan pengalaman hidup dengan kakak-kakak Salwa. Sumber kekuatan dan keutuhan diri buat kami.

Saya sempat menumpang lelah seketika sebelum solat Asar berjemaah bersama-sama penghuni DARWA. Kemudian mengambil Hidayah dan kami ke Seksyen 7 Shah Alam. Sebelum meeting di Pejabat QI jam 8.30 malam, kami sempat megisi perut dengan nasi goreng dan jus mangga. Kemudian, saya singgah solat Maghrib di Rumah Tini seterusnya ke pejabat QI dan alhamdulillah sempat berjemaah Isya' di Pejabat QI. Hari yang panjang dan sarat agenda, saya keciciran pengurus waktu. Tidak pasti di mana!

Setelah dua minggu tanpa pengurus waktu, hanya bergantung dengan jam di telefon genggam, lantas saya memutuskan untuk mendapatkan pengantinya. Aduh! Bulan yang menuntut kewangan yang kritikal dan saya memang membutuhkan penjaga waktu dengan segera.

p/s- Jam ini secara fizikalnya tak semahal mana. Namun ia jadi sangat bernilai, bayaran atas kecuaian dan kelalaian di saat kesempitan.

No comments: