Monday, May 25, 2009

Hari yang indah

24 Mei 2009 (Ahad)

Saya memandu diawal pagi. Singgah sebentar di rumah Kak Faiz di Kemensah Heights untuk mengambil barang untuk Darwa. Kemudian melanjutkan perjalanan ke Darwa. Dua minggu berlalu. Pelbagai perkara berlaku di Darwa. Hari ini F beserta bayi comelnya akan keluar dari Darwa. Ada juga seorang penghuni baru, Kak L bersama anak kecilnya Azwan. Serta perletakan jawatan pengurusnya.
Kes Kak L sama seperti Kak F, kesusahan hidup menyebabkan suaminya yang merupakan seorang mualaf terpaksa pulang kepangkuan keluarga yang bukan islam. Di sini berlakulah pertembungan nilai antara menantu dan mertua. Akibatnya dia terusir jauh. Ketika samapai ke Darwa 18 Mei yang lalu, beliau keletihan. Menurutnya berhari-hari beliau tidak menjamah makanan. Memang saya tidak mempu berkata apa. Lantas saya teringat sebahagian maksud surah Ar-Rahman. "Maka nikmat Tuhan yang manakah kamu dustakan?" Bersyukurlah kita, sekurang-kurangnya kita ada makanan untuk dimakan dan rumah untuk berlindung dari hujan dan panas.
Keluarga Y datang menzirahinya. Kami berbincang panjang. Tentang realiti dan harapan. Tentang Hikmah Kejadian. Cuba melihat dan merenung kehidupan dalam perpektif yang berbeza. Mungkin inilah caranya Allah menolong kita mendekatkan diri padaNYA. Saya diberi kesempatan. Belajar dari pengalaman. Mengambil ikhtibar dari penghuni-penghuni Darwa secara tidak langsung.
Senja menjenguk diri. Saya terpaksa mengundur diri berangkat pulang ke Gombak. Ada amanah lain bakal menanti.

No comments: