Tuesday, May 12, 2009

9 May 2009 (Sabtu)

Satu

Seawal pagi kami bertolak ke Stadium Jugra, Banting. Mengiringi Ustazah yang akan merasmikan sukan tahunan taski ABIM Kuala Langat. Kami disambut dengan gerimis pagi.

Hati teruja melihat anak-anak kecil berbaris di dalam khemah yang telah disediakan. Walaupun hujan, acara tetap diteruskan. Acara pertama dengan perarakan anak-anak taski ke pentas utama diikuti oleh bacaan doa dan ikrar bahawanya mereka akan bermain dengan penuh semangat kesukanan. Diikuti ucapan YDP ABIM Kuala Langat, Sdra Khairudin Abas. Kemudian, ustazah merasmikan acara tahunan tersebut. Dalam ucapannya, beliau menekankan betapa pentingnya keseimbanagan jasmani, emosi, inteletual dan spiritual dalam pembangunan kendiri anak-anak.



Dua

Kemudian, kami bergegas balik. Ada lagi perkara yang perlu diselesaikan. Kami menerima lagi seorang penghuni baru. Kesnya masih sama. Tersilap menafsir cinta. Terkhilaf dalam membuktikan kesetian kepada seorang adam. Duhai sahabat. Cinta itu begitu murni. Cinta itu anugerah buat manusia tetapi kenapa mesti menodainya? Saya terkenangkan serangkap madah dalam sebuah novel karya Salina Ibrahim. Kalau tak silap tajuknya "Untukmu Hana."

Cinta itu bahagia

Cinta itu indah

Cinta itu airmata

Cinta itu derita

Dalam cinta ada segala-galanya.

Tiga
Dalam kemeriahan sanak saudara menghantar Y, kami terpaksa minta diri. Niatnya ke Perpustakaan Raja Uda, di Shah Alam. Sempat singgah di kilang roti Gardenia. Membeli 200 bungkus roti untuk para peserta Fetival Nasyid perinkat negeri. Acara berlangsung dengan jayanya. Namun, saya tidak sempat menikmati lagu-lagu yang dipertandingan kerana sibuk menguruskan kerja-kerja belakang tabir. Begitulah kalau namanya urus setia. Di sini juga bertemu dengan seseorang. Aduh! Begitu cepat dunia berubah. Sepatutnya perubahan diri seiring dengan kematangan dan usia. Betul kata Inneke (pelakon Indonesia yang memegang watak Bonda dalam Mutiara Hati), PERUBAHAN TIDAK SEMUDAH MEMBALIKKAN TAPAK TANGAN.
Empat
Menjelang Maghrib kami tiba kembali ke Darwa. Kemudian saya ke rumah Zalina untuk makan malam atas jemputan keluarganya. Sebelum itu, Zalina sempat membelikan ayam goreng buat para penghuni Darwa. Hati agak tersentuh apabila mereka menanti kami pulang untuk menikmati ayam goreng tersebut. Saya hanya menemani mereka makan kerana sudah kekenyangan. Malam itu kami melakukan tiga perkara yang boleh mengukuhkan ikatan antara kami, makan berjemaah, solat berjemaah serta tidur bersama-sama.
Ya Allah, Kau lembutkan hati-hati kami dalam mendekatkan diri kami pada JalanMU, Kau mudahkan lah dan Tolonglah kami dalam MengingatiMu serta bantulah kami dan mensyukuri nikmatMu Ya Allah.





No comments: