Thursday, December 3, 2009

Bingkisan dari seorang sahabat

Di atas meja saya terdapat satu sampul yang tertulis nama dan alamat saya. Sangat formal. Bertaip kemas. Saya memotong sampul itu tanpa apa-apa perasaan. Di dalamnya ada satu lagi sampul surat. Ya Allah, tulisan tangannya itu masih saya ingati. Kiriman dari seorang sahabat lama (kalau boleh dikatakan sahabat) yang memang saya nanti-nantikan. Hati berbunga riang. Sungguh teruja.

Dulu, sahabat inilah yang pernah menghulurkan persahabatan ketika orang lain meminggirkan saya. Ketika saya kerisauan menghadapi peperiksaan, dialah yang senantiasa meniupkan motivasi supaya menggunakan kesempatan dan peluang yang ada sebaik mungkin. Namun, bila saya berjaya menggenggam apa yang diidamkan, dia menghilangkan diri. Bertahun-tahun dia pergi tanpa pesan. Lalu, saya pasrah pada ketentuan takdir. Namun, saya sentiasa mendoakan agar dirinya sentiasa dirahmatiNya walau di mana dia berada.

No comments: