Sunday, January 17, 2010

Meneruskan Kesinambungan Perjuangan Helwa.


Pagi Ahad yang cerah. Saya memandu dari KElana Jaya ke Gombak dengan ditemani gemersik suara dari Opick. Saya tiba seawal jam 8 pagi di SRI Al-Huda, Gombak. Majlis ini anjuran HELWA WIlayah. Masa senggang selama sejam saya penuhi dengan membaca buku TIp- tip Cemerlang dari Al-Quran.

Pengisian pagi ini oleh Ustazah Hazlina. Sudah lama tidak mendengar dan mengikuti program bersamanya.

Pabila bercakap tentang Helwa, kita tercari -cari model yang patut dijadikan ikutan. Menurut Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, wanita itu adalah isteri kesayangan Rasulullah S.a.w iaitu Syaidatina Khadijah Al-Khuwailid. Inilah wanita ikutan sepanjang zaman. ( Saya teringat buku yang belum sempat saya habiskan di rumah).

Antara ciri-ciri kecemerlangan Beliau:
1. Tarbiyyah Akidah
Sebelum beliau meminang Muhamad, beliaua telah dipinang Saudagar hebat Muawiyah bin Abu Sufyan. Tetapi kerana imannya pada Allah, beliau memilih Muhamad yang jujur dan amanah.

2. Tarbiyyah Akliah- pemikiran yang berdasarkan al-Quran dan al-sunnah

3. Tarbiyyah aklakiayyah- Terbahagi kepada dua. Akhlak zahir dan batin. Akhlak batin seperti sabar dan ikhlas serta meletakkan pergantungan hanya kepada Allah.

4. Tarbiyyah Riyadiyyah. Ini yang sering kita lupakan sedangkan kita selalu mendengar pepatah "Akal yang sihat datang dari badan yang Sihat.

Program ini juga bertujuan merapatkan ukhuwwah.

No comments: