Monday, April 20, 2009

Majlis Kesyukuran Prof Dr. Khadijah...

18 April 2009 (Sabtu)

Sabtu

Jam 11.00 pagi saya memandu ke Darul Wardah. Kami berjanji akan bersama-sama ke Hotel De Palma, seksyen 19 Shah Alam untuk meraikan Majlis kesyukuran Prof Dr. Khadijah. Malangnya, Ustazah dan Hidayah tidak sempat balik ke Darul Wardah dari Ampang Jaya. Pilihan yang ada konvoi dengan YDP ke tempat yang dituju.

Alhamdulillah, kami antara orang pertama tiba. kami dihidangkan dengan pengisian fizikal dan jiwa yang menarik. Majlis diserikan dengan deklamasi sajak oleh Cikgu Muslimin. Juga ucapan alu-aluan oleh En. Nik Yusuf. Istimewanya, Prof turut mengupas persoalan sains dan kaitannya islam. Banyak yang saya pelajari. Sekali lagi bliau menekankan bahawa otak kita adalah 'thumb drive' terbesar yang allah kurniakan buat kita. Sebelum balik, kami sempat singgah di pasar malam. Saya membeli sedikit makanan buat makan malam.

Saya sampai Darul Wardah jam 6 petang. Penat memang penat. Sesuatu berlaku. Di saat ini kesabaran saya memang teruji. Saya cuba bersabar. Perbanyakkan istighfar. Aduh! saya tetap saya. Masih belum berjaya mengawal sifat marah. Sungguh! Saya belajar tetapi kadang-kala kesabaran saya tergugat juga.

Malam

Darul Wardah menerima seorang lagi penghuni baru. Bermacam cerita. Sungguh! Semuanya dijadikan ikhtibar dan pengajaran. Hidup ini perlu ikut peraturan dan undang-undang. Peraturan dan undang-undang ciptaan Allah itu bukan untuk orang lain. Tetapi untuk kita makhluknya.

No comments: