Monday, March 16, 2009

Hari yang berakhir...permulaan sebuah tanggungjawab

15 Mac 2009 (Ahad)

Satu
Pagi yang ceria. Saya memandu tenang di awal pagi menuju ke rumah Ustazah Hazlina dan kemudian kami akan ke Pulau Indah. Niatnya mahu meraikan pasangan Nurul Hasanah dan pasangan yang baru menjenguk alam baru.
Dua
Mengikut perancangan awal, kami akan ke Bukit Cerakah dan kemudian Ke Hotel De Palma, Ampang memenuhi undangan wanita JIM tetapi atas sebab-sebab teknikal, saya bersendirian ke Hotel De Palma. Semasa berhenti mengisi petrol, saya terpandang SMS dari Puan Latifah. Permintaannya mudah. Minta tolong mengisi usrah di surau berhampiran rumahnya di Jalan Cochrane selepas solat isya' nanti. Saya mencongak-congak masa dan tahap diri. Aduh! Maaf, tak dapat saya langsaikan permintaan tersebut. Apatah lagi mengenangkan esok hari bekerja.
Tiga
Alhamdullillah, saya selamat tiba di Hotel De Palma, Ampang. Kali ini saya mengambil pengangkutan awam. Saya parkir kereta di Stesen LRT Terminal Putra. Menaiki LRT ke Ampang Park dan dari sana menaiki bas Srijaya. Saya tiba jam 3.30 petang. Kemudian sessi perkenalan bermula. Sambil makan-makan char keoy teow, sandwich dan ayam kampung goreng kami bertukar-tukar program. Bertukar-tukar pandangan bagaimana memperkasa ummah. Majlis berakhir jam 6 petang.
Satu hari lagi berakhir. Saya gembira dalam kepenatan. Saya dapat menunaikan satu lagi amanah. Namun, saya pasti ini baru sedikit. Permulaan kepada satu tanggungjawab dan amanah yang perlu digalas.
Lalu saya terbayangkan tugas Rasulullah. Cabaran dan dugaannya. Rasanya sangat sedikit. Saya sangat malu padamu Ya Habibullah. Kekasih Allah.
Ya Allah, permudahkan semua urusanku...Jangan kau bebani aku dengan ujian yang tak dapat aku tanggung sebagaimana engkau uji umat-umat terdahulu..

No comments: