Tuesday, March 24, 2009

Sirah Junjungan Tahajjud Cinta

22 Mar 2009 (Ahad)
Malam
Kali pertama menjejakkan kaki ke Istana Budaya. Kali pertama saya menonton teater ini. Saya sangat teruja. Ditambah lagi kemerduan suara Amy Search.
Teater dimulakan dengan zikir Asma' ul-Husna. Kemudian diiringi oleh pelakon-pelakon kecil yang membawa lampu. Itulah cahaya. Dari peristiwa bersejarah, kisah penyerangan kota Mekah oleh tentera bergajah yang dikepalai Abrahah dan bagaimana mereka hancur diserang oleh burung-burung Ababil.
Detik-detik kelahiran rasulullah. Bagaimana seluruh keluarga menerima kelahirannya dengan gembira. Begitu juga, ketika remaja, Rasullullah sering diejek kerana tidak bersama melakukan aktiviti-aktiviti mungkar. Segalanya disingkap satu-persatu. Ketika menerima wahyu yang pertama. Bagaimana para sahabat terpaksa melalui ujian yang cukup hebat, didera secara fizikal dan mental demi mempertahankan aqidah. Terasa begitu kerdil diri. Kadang-kala sekadar pandangan sinis atau sedikit kata nista, kita akan cepat melenting. Andainya Allah uji sedemikian rupa, mampukah kita mempertahankan iman dan islam kita?
Paling menyayat hati, apabila di saat Rasulullah hampir wafat. Peristiwa seorang sahabat yang terlalu ingin memeluk rasulullah dan melakukan sedikit provokasi. Semua sahabat yang ada bersamanya menawarkan diri sebagai galang-ganti. Begitu mereka menyintai rasulullah. Kita? Bagaimana orang kafir menghina rasulullah dan kita boleh membiarkannya. Segalanya bagai angin lalu. Bagaimana orang islam ditindas dan kita masih boleh bersuka-ria.

No comments: