Monday, March 16, 2009

Pesta Buku Jakarta, Matta Fair 09 dan Kamera baru

14 Mar 2009 (Sabtu)
Kami bercadang ke Pesta Buku Jakarta pada 3 hingga 5 Julai 2009. Saya talah menghubungi beberapa agen pelancongan dan boleh dikatakan setiap minggu tengok website MAS untuk dapatkan harga yang terbaik. Namun, senarai nama belum ada. Saya tak dapat mendaftar untuk tiket kapal terbang.
Kebetulan, hujung minggu ada MATTA Fair. Pertama kali ke Matta Fair. Saya tiba seawal jam 10.30 pagi. Orang belum ramai. Alhamdulillah, malam sebelumnya Ezat telah memberi senarai beberapa agen pelancongan yang patut saya lawati. Satu PWTC saya tawaf. Cuba mencari harga yang terbaik. Malangnya, harga yang saya dapat terkeluar dari belanjawan yang sepatutnya. Daripada 15 peserta yang memberi persetujuan awal, akhirnya tinggal 5 orang dan kerana sebab-sebab tertentu kami membatalkan hasrat tersebut.
Orang semakin ramai, kepala mula berdenyut dan perut mula berkeroncong. Tanpa saya sedar jam telah menunjukkan ke angka 4. Maknanya sudah 5 jam saya berlegar-legar di Dewan Satu yang terletak di Seberang Sungai itu. Sedikit kepenatan tapi saya rasa gembira. Gembira kerana saya mampu melaksanakan satu lagi amanah yang telah dipertanggungjawabkan. Walau apa hasilnya, itu tidak penting. Apa yang penting satu amanah telah selesai.
Dalam perjalanan pulang, saya sengaja singgah di Pameran Ditigal. Niatnya mencari satu kamera yang menggunakan bateri Lithium. Kamera sekarang menggunakan Bateri AA. Alhamdulillah, saya berjaya mendapat sebuah kamera Samsung beserta beberapa hadiah percuma. Antaranya "Simcard" 2G, pelindung skrin, sebuah beg untuk komputer, tuala muka dan tali yang bertulis "Samsung". Tali itu untuk "thumdrive" saya yang bersepah-sepah letaknya.
Malangnya, hasrat untuk menjenguk adik-adik yang berkhemah di Bukit Cerakah terpaksa di lupakan. Saya balik dalam hujan yang menggila setelah mengisi perut di Restoran Resepi Rahsia.

No comments: